23 juni 2006

Sökandet efter vad jag söker del 2

Nej, men det här är ju illa.
Jag kan inte komma på en enda personlig egenskap, någon värdering eller intressen jag söker hos en annan människa, förutom mycket vanliga saker som jag gissar att alla önskar finna hos en partner. Ja så som ärlighet, respekt, ödmjukhet, humor, charm, lekfullhet, flörtig, kontakt med sina känslor och att våga ge kärlek till andra och sig själv. Sedan är det förstås viktigt med ett intresse för att njuta av hård, stämningsfull, knepig, speciell eller rockig musik (absolut inte schlager helt enkelt). Andra intressen som psykologi, filosofi, läsning, foto, målning och konst och djupt intresserad av mänskliga (eller andra) relationer och att du ler och skrattar mycket och ofta av livet, av oss, känns som viktiga grejer.
Stämmer det på dig har vi något gemensamt, en bra början eller vad säger du?

Du får nog inte vara någon så lättväckt att du störs av musik, djur (som klättrar på dig) eller av mig som är en finslipad täcktjuv och ibland även ute efter dina kuddar eller din plats. Jag tror inte du blir en så glad människa om du lider sömnbrist för att jag knuffar dig ur sängen, tar ditt täcke, din plats, ditt allt när jag sover samtidigt som mina djur vandrar vart de vill, sover vart de vill. Det vore nog lämpligt om ditt morgon humör är bra även om klockan är fyra. Tyvärr kan jag inte leva upp till det jag önskar där då jag är ganska grinig om jag blir väckt, om det överhuvudtaget går att väcka mig. Så ingen fara, du kan renovera medan jag sover, det mesta är okey förutom att försöka väcka mig. Passar ju bra om du inte gillar att tassa på tå och smyga omkring i tidiga timmar, låter det inte härligt?

Sedan så måste du önska ha barn i ditt liv och även att kunna ta hand om dem är ett måste. Vår syn på barn måste delas, d.v.s. att de är lika mig och dig bara lite mindre. Det samma gäller väll djur, att du önskar dem, älskar dem, och där finns det ett krav på att du måste vara icke allergiker eller käka piller, päls med kvalster kommer att finnas i hemmet och bara i levande format. Vi måste ju vara överens om framtids drömmarna och vilka vi vill dela de med eller hur?

”Sensation seeking” är något du förstår betydelsen av och är helts något du känner igen i dig själv. Det är viktigt att du är någon intresse i någon ”extrem”sport, om inte det - så allmänt galen och testar att klättra på husväggar då och då. Och att busbråka massor med glimten i ögat är så där vardagsviktigt. Mer önskvärt är alltså att du tycker om spännande äventyrliga saker och mer än gärna kastar ut mig ur ett flygplan, med fallskärm då förstås, i något underligt land jag inte kan namnet på. För det är när det känns lite farligt, lite adrenalinfyllt som hjärnan kan missta en upphetsning för en annan, det är i pirriga situationer jag tänder, som de flesta tänder. Fast endel kanske inte behöver fallskärmar. Men går det bättre alternativet till en ”bad boy” att finna hos en adrenalinjunkie så varför inte. Hjärnan rör ihop ju ihop tankar och känslor och kan av kickar få oss att känna oss störtförälskade och det vill vi gärna känna oss ofta och mycket? Det finns alltså stora fördelar med att dejta på nöjesfällt och likande vilket vi kommer att göra då förstår jag?! Så en berg och dalbana är det aldra minsta adrenalinaktiga som måste ingå i vår första dejt.


Men det räcker inte med fysisk fartfylldhet som spänning i mitt liv. Jag söker också något det går att diskutera mycket och ofta, djupt och ytligt med. Politiskt engagemang är inte helt fel även om det inte stämmer överens med ex. ”mitt parti”. Det viktigaste är samhällsengagemang och civilkurage, att vara modig och strak och både reagera och agera om det förekommer orättvisor som du kan göra skillnad i.
Jag kan tala oavbrutet i flera timmar och vill ha ett visst motstånd. Nej, en viss reaktion menar jag ju så klart, jag vill veta och känna att det inte är ”som att tala till en vägg” eller på något sätt nytt och obekvämt för dig. För allt jag säger och gör är inte rätt, eller sanning och då vill jag veta det, då vill jag ha motstånd. Diskutera det, utveckla och inveckla det. Så vill jag utvecklas, så tror jag på utveckling. Gör du?
Så tycker du frågor om frågor, och frågor om ”varför” är tjat så kommer vi nog inte vara så ense. Tycker du om att verkligen både lyssna och tala, vara tydlig med avsikter och behov så kan vi säkerligen finna en verbal nivå som passar oss.


Det är viktigt även med de vanliga sakerna som att kunna laga god vegetarisk mat, städa, tvätta och fixa upp tapeter, samtidigt om det behövs. Effektivitet och snabbhet är färdigheter hos dig som söks för jag behöver ju någon som kompletterar mina dåliga sidor eller inte lockar fram dem. Själv är jag väldigt bra på att se när det behövs göras saker, listor och bossa är min speciallitet, så jag kanske kan stå för planeringen av det? Om det inte räcker *blinkar och ler* så är jag snabb på att lära mig saker så vi kan nog alltid hitta något som balanserar oss. *Jag är en mycket ödmjuk människa*


Sociala färdigheter och att verkligen kunna leva sig in i andra människor imponerar mycket på mig. Att ständigt leva nära empati och respekt skapar värme inom mig och det ger det samma tillbaks. Du måste älska att lyfta fram de bra sakerna i mig och klara av att växa och utvecklas med en temperamentsfull människa som har ett livs levande pms monster inom sig. Där väger det nog upp ganska bra om du är tålmodig och förstående och kan bemötta svårigheter eller monsterhumör på ett busigt, charmerande sätt vissa dagar och på ett mycket alvarsamt och seriöst sätt andra dagar. Det gäller att tål höga nivåer tillsammans med mig och om inte så tystast det enklast ned genom en lekfull och busig personlighet som inte lätt blir stött och drar sig undan.
Det kan vara bra om du har ett sjätte sinne eller en väldigt strak empatiskt förmåga för att hänga med i mina svängar samt så behövs det ett bra självförtroende med tonvis av tålamod. I utbyte reagerar jag blixtsnabbt och fångar upp dig, ditt humör och lär mig när det bara betyder att du vill vara i fred eller behöver prata i timmar eller kanske bara saknar tonvis med kramar och pussar. Jag kan försöka lova dig ett sjunde sinne och att inte missbruka det.


Elvis och Hedvig har den närhet jag önskar, det är nog nödvändigt om du önskar det också. Träna, äta, resa, ha sex, fundera, pyssla, arbeta, allt görs tillsammans. Med undantag för tv- spelande och tjejkvällar. Undantag finns alltid. Så i ordet läsning, som i alla ord med mig gäller det att inte tolka in det första bästa, som läsning lika med böcker. Läsning kan vara textade filmer. Det får du ju förstå eftersom du förstår mig som jag dig. Jag förväntar mig att du kan mig, min smak ganska så väl ganska så snabbt. Antingen för att vi är lika i smak eller för att vi är lika bra på att snappa upp den andras smak. Som ”åhh det är typiskt min älsklings smak”.


Jag tycker inte det gör något om du arbetar extra som något med uniform, annars kan ditt jobbet vara lite vad som. Jag har inte några krav på yttre rikedomar, jag värderar upplevelser och det inre livet ofattbart högt. Helst vill jag ha dig nära, självständigt nära. Dynamiskt nära.
Den sensuella, sexuella biten behöver vara väldigt mental, väldigt fysiskt närarande och du behöver vara en stark ödmjuk person med experiments lust, finna och våga finna det du finner… och vad som får att få oss njuta som mest av varandra och som lyfter fram och tar vara på både känslor av kärlek och ren kåthet.





Men det var de vanliga bitarna det där.
Det generella, det där jag helt enkelt förväntar sig.
Finns du? ; )



Pictures csc.ziyi.org

10 Comments:

Blogger bless said...

Jag har träffat dom:). De finns!

24 juni, 2006 07:47  
Blogger N said...

Bellman varför? Har jag storhetsvansinne?

Bless, du kanske får presentera mig? Jag hittar inte *skratt*

25 juni, 2006 01:46  
Blogger Det Mörka Hotet said...

Du skall söka det du vill finna - inte försöka finna det som redan finns!

Klart det finns personer med samma behov och känslor som du, tro inte något annat!

Samuel

25 juni, 2006 12:02  
Blogger N said...

Samuel, Hmm...nått som inte finns...får jag inget då?

Egentligen så är ju de grundläggande behoven och känslorna de samma. Sen är det väl hur de ser ut och är som blir olika. Förhoppningsvis hittar jag någon och något stämmer, kanske inte det jag trodde eller önskade, utan något annat. Kanske allt och mer. Vem vet?!

Bellman jag blev lite överraskad nu på något vis som är svårt att förklara..
Vill ju inte ge dig eller någon annan heller för den delen en känsla av otillräcklighet.
Lite granna är det ju med stora glimten i ögat jag skriver, skriver och försöker hitta något som kanske slutar med något helt annat än dessa ord. För som vanligast faller jag för en detalj, ett leende som få och så faller jag av förälskelse så kan jag få in ett eller et annat önskemål och leendet så kanske jag lyckas bättre i nästa relation? *funderar*

26 juni, 2006 01:50  
Blogger N said...

..förresten Bellman om du vill berätta så vill jag gärna veta vad det är som ger dig en känsla av liten och otillräcklig? Även om jag aldrig skulle utföra en presentation med vad jag söker på nån dejtingsajt så här så är det nog inte dumt att veta hur så många som möjligt reagerar på vissa saker. Hoppas du vill svara.

26 juni, 2006 01:54  
Blogger N said...

Belmman
Tack! Och nu formulerade du ytterligare en grej att lägga till "listan". Jag söker nog någon som finns på min nivå (vart den nu är) för förståelsens skull men mest för att inte motarbeta varann. Det måste nog vara det värrsta, motarbetning...inte få eller kunna utvecklas.

Det är lätt att säga men jag tror inte du behöver känna dig otillräcklig. Jag tror inte någon kommer slänga upp en lista i ansiktet på dig vad du skall uppfylla (hoppas verkligen inte) och då finns det bara kvar att vara dig. Du verkar dessutom medveten.

I alla fall jag skulle känna det på samma sätt som du berättar om. Jag vet ju inte ens vems "listor" jag skall uppfylla då jag måste uppfylla allas, eller försöka. Tja, blir väl ett stor bröst ett litet, halva håret blont bla bla.. *galen*

26 juni, 2006 15:13  
Blogger Carl-Anders said...

Check, check, check... och check! ;)
Skämt åsido, jag känner nog igen mig när det gäller många saker på din lista, men den stora frågan är om attraktionen skulle infinna sig, utan den blir det ju rätt så meningslöst!

09 juli, 2006 20:08  
Blogger N said...

Skysst, då är jag i alla fall inte ensam om att söka det jag söker och då måste det ju finnas fler som stämmer på det planet som mer kanske är det nära vänskapliga.

Och attraktionen kommer ju med en aningen hisnande äventyr, inte så mycket val än att svepas med där. Sen kanske det inte håller nere på jorden :-o

10 juli, 2006 09:17  
Blogger Carl-Anders said...

Det gäller ju att ha lite tur för att man ska falla för nån som i slutändan är någorlunda kompatibel med ens egen kravlista, och vice versa! :) Oddsen för att det ska inträffa känns i teorin lite halvkassa, men det händer ju bevisligen ändå om man ser sig omkring!

Man kanske kan kan bli avskräckt till enbörjan när man ser längden på din "kravlista", men hur kul vore motsatsen då? Tror nog att jag skulle bli uttråkad rätt så fort i ett förhållande om jag inte kände mig det minsta utmanad!

10 juli, 2006 20:14  
Blogger N said...

Carl-Anders, fan det var ett skysst sätt att se på det! Tänker jag allt ta med mig när jag ser andras krav och blir skraj för att jag aldrig i helvete skulle kunna passa, fast en vacker bild förrst lockade mig att läsa någons presentation, så kommer det tills det där som inte stämmer med mig.
Men kanske något en aningen mycket bättre att bli "avvisad" av någon än finna de som nöjer sig eller avancerar till en "stalker dörrmatta" (mer om det sen).

15 juli, 2006 02:41  

Skicka en kommentar

<< Home