03 juni 2006

Konsekvensen Jämnställdhet

Tack jämnställdhet

Jag blev hänvisad till kvinnokliniken (akuten) då den gynekolog jag går till hade tid först om två månader. Det var lite akutare än att vänta två månader. Men det var inte så akut att jag inte kunde härda ut något dygn till då jag redan försökt vänta ut och härdat ut en längre stund. Men jag ringer till KK för att se hur det går till där, drop in eller tidsbokning eller hur man nu skulle göra. Samt så ber jag om att få veta om det är en kvinnlig eller manlig gynekolog som arbetar där nästa dag då jag skulle dit.
Då fick jag veta att de är ett jämnställt sjukhus och kan inte lämna ut sådana uppgifter till mig. Jag börjar gråta och blev alldeles förtvivlad i telefonen. Då får jag höra att jag kan ju gå dit ändå på den tiden och se vem det är när jag blir kallad och sen gå hem igen om det inte passar. Så förstod jag telefonisten rätt så skulle jag ta mig dit varje dag tills det kanske fanns en kvinnlig gynekolog och då fick jag fick inte ens veta om de hade en anställd.
För deras policy är faktiskt jämnställdhet. På samma avdelning där man kan få hjälp med sexologiska problem orsakat av bland annat trauma/våldtäkt.
Tack för den.


Det är en annan konsekvens.
Jag grejar inte att träffa manliga läkare/psykologer eller likande där man måste blotta något privat av sitt inre eller yttre. Det spelar mig ingen roll hur om hur bra, proffsig den manliga läkaren, gynekologen är för det tar emot i hela mig och känns som ett övergrepp, (jag går emot min egen vilja). Det tar emot något fruktansvärt och jag vågar inte lita, inte det minsta på att de inte skall vara förnedrande eller att jag skall känna mig förnedrad eller rent av återuppleva saker jag inte klarar av att hantera i en situation där man är så sårbar, dels sjuk och dels ha med en auktoritär person att göra. Och jag väljer att hellre känna mig förnedrad (även om det inte är förnedrande så känns det förnedrande) av en kvinna än man. Varken gyn. eller läkarbesök är trevliga möten överlag utan något jag vill slippa.
Visst vet mitt förnuft att de jobbar med, vad man nu söker för, nästan dagligen och knappast upplever något de inte vart med om förr. Dessutom har jag bara hört bra om manliga gynekologer, att de är varsammare och många kvinnor rekommenderar en manlig gyn. Det handlar helt enkelt om att jag inte vågar träffa en man i just de nakna, sårbara situationerna.

Jag vet av erfarenhet att ibland finns det ingen chans att välja. Ibland finns det ingen kvinnlig läkare i närheten och jag har lämnat akuten p.g.a. det. Fast då var de ordentligt mer förstående och försökte hjälpa mig så mycket de kunde utan att undersöka mig, innan jag blev hemskickad. Jag har även varit medvetslös (på akuten) och inte alls kunnat styra över något än mindre vem som såg mig naken och vem som gjorde vad med mig. Det gnager i mig då och då. Det är ingen farlig eller paralyserande tanke längre men ångestfylld.
Men de erfarenheter jag har i bagaget (allt från akuten till våld) säger mig att jag vill välja behandlare så länge det är möjligt (då jag kan föra min talan eller det finns en kvinnlig gynekolog exempelvis) annars finns det en risk att jag väljer att låta min kropp lida istället.

Det handlar om att jag blir så ställd att jag får en lapp med utseende och kort information om olika läkare när man skall VÄLJA husläkare på vårdcentralen men inte får välja kvinnlig gynekolog, eller ens veta om det finns någon. Det handlar även om tid för min del, det finns ingen chans att bygga upp ett förtroende för en människa på några minuters undersökning och jag är inte emot jämnställdhet men ge mig då tid att skapa ett förtroende.

7 Comments:

Blogger bless said...

Oj, hjärtat, jag kan förstå att det känns svårt att låta män behandla dig.

Någonstans slår mig tanken att du när låter din kropp lida och inte bli undersökt, trots uppenbar fara i akuta lägen för att den som kan hjälp dig är en man, så låter du den som våldförde sig på dig skadeverkningar bli större än (och nu har jag inte några bra ord, men jag försöker ändå) hans destruktionsförmåga "förtjänar". Jag försöker skriva något som ligger nära, men ändå inte riktigt är: hjälp inte honom att slita dig i stycken ytterligare.

Naturligtvis tycker också jag att sjukhuset i största möjliga mån ska kunna möta ett behov och önskan om kvinnlig gynekolog. Men dels så tror jag att många kvinnor önskar sig en kvinnlig gynekolog av olika skäl. Men om du på något sätt berättar/förmedlar (kanske typ mejla den som bokar tider om du inte orkar säga det) att du är så traumatiserad av sexuella övergrepp att du inte törs möta en man så intimt, kan det kanske hjälpa. Jag ska inte förringa någons skäl att vilja ha en kvinnlig gynekolog, men ganska många som jag känner föredrar kvinnlig gynekolog för att det är mindre pinsamt än en manlig och jag tror att sjukhuset försöker hålla dem på stången med sin policy. Jag hoppas att det var så att de inte förstod djupet av ditt behov av kvinnlig gynekolog och kan hjälpa dig. Kan det gå lättare om du går via sexolog problemsmottagningen?

Eller om det är en manlig gynekolog prata med honom om din situation och be honom hjälpa dig. Det kan vara så att han kan växla med sin kollega. Men du måste klargöra ditt sexuella trauma, vara mycket rädd om dig själv istället för att vara rädd för dem som vill hjälpa dig.

Jag hoppas att allt har löst sig på bästa sätt eller att du kommer att lösa det på bästa sätt. Du är tillräckligt kreativ och formulerad för att kunna kämpa fram en god lösning. (jag skriver kämpa för ibland är sjukvården en byråkratikoloss). Var rädd om dig, syster!

Kram Stora Syster.

03 juni, 2006 15:49  
Anonymous Anonym said...

Jag blir så förbannad att jag knappt hittar orden. Du har rätt att kräva en kvinnlig gynekolog - jag gör det själv varje gång. Du har dessutom rätt att begära att någon "annan" finns med i undersökningsrummet hela tiden.En extra sköterska.
Jävlaförbannade idioter - kan dom ingenting? Förstår dom ingenting?
NEJ är ett bra ord. Jag har sagt NEJ tydligt när det handlat om att få manliga gynekologer eller "underlivsläkare". Undersökningen kan vara nog tuff ändå...

03 juni, 2006 18:19  
Blogger N said...

Hej på er fantastiska människor!

Jag sa som det var, det som hänt och varför jag behövde en kvinnlig. De förstår verkligen inte och principen var viktigare. Hon, telefonisten jag fick prata med var riktigt sur och elak tycker jag allt.
Så jag bara för chockad för att be att få tala med någon annan eller ens tänka klart om något. Psykbryt.

Nu är det löst för mig för tillfället. Men jag vågar inte hoppas på att aldrig mer behöva komma dit.

Känns mycket märkligt när resten av hela sjukhuset, om det så handlar om nått enkelt som halsont, så får man välja om det inte är akut akut.

kram

04 juni, 2006 05:23  
Blogger Det Mörka Hotet said...

Nu är väl jag lite sent ute, då du redan "svarat" på de kommentarer som skrivits i ämnet, men kan ändå inte låta bli...

När blev principer VIKTIGARE än människorna...? Jag blir lika upprörd som bl. a. Vonsan och anser precis som hon att det borde vara ditt perspektiv som är en vägriktning om hur man skall bemöta en person!

Hm, jag undrar verkligen inte om man tar hänsyn till faktorer som religion och/eller språkliga problem: då är jag säker på att en person får träffa den person de vill eller har rätt att få ha tolk. Men då kan man - rent filosofiskt - ställa sig en retorisk följdfråga: för VEM gäller då dessa "undantag" och kan några välja att få en vissa läkare etc. så borde väl samma möjlighet gälla för alla (andra)?

Men huvudargumentet förblir då att principer aldrig får bli viktigare än personerna, jag tycker du skall/kan hänvisa till Demokratiutredningens slutbetänkande för en mer tidsenlig statsförvaltning (för att därmed skapa en modernare demokrati):
"Oavsett vilken verksamhet det handlar om är det uppdraget gentemot medborgaren som förpliktar. Det är för medborgaren förvaltningen finns och det är utifrån ett medborgarperspektiv förvaltningen bör vidareutvecklas."

Med andra ord: alla myndigheter (inkl. sjukvården) skall alltid utgå från den enskilda medborgaren i sitt planerande och agerande!

Samuel

04 juni, 2006 07:13  
Blogger mfp said...

ilska. uppgivenhet. ledsamhet. frustration.

nu ska jag gå och se om jag har något bandage att knyta kring min haka ty den bröts itu av att falla så hårt ner i golvet.

04 juni, 2006 12:17  
Blogger N said...

Samuel
"jag tycker du skall/kan hänvisa till Demokratiutredningens slutbetänkande för en mer tidsenlig statsförvaltning"
Det lät för krångligt att läga på minnet, särskilt klockan fyra på natten ;-) ..och vad är det? hmm
Men jag vet ju att jag skulle vara en aningens mer förberedd till vilken sjukvård som hellst en annan gång. Man måste liksom vara klar i huvudet, inte ha ont och bli ledsen utan kunna uppfatta namn, och andra viktiga saker, på vem man talar med. *lärdom*

Illa Magnus, inte bra att skada käken så där : / hur skall du då kunna be om bandgage om du inte har något hemma? Hm..

05 juni, 2006 04:52  
Anonymous Anonym said...

Låter ju riktigt uselt faktiskt, dock tycker jag att det är synd om man använder detta som ett slagträ mot jämnställdhet som ju är något bra som vi måste kämpa hårdare för. Detta handlar ju iaf som jag tror om personal som saknar verktygen för att hantera dessa situationer, om det sen beror på dålig utbildning/problematisk personlighet/whatever vet jag inte, oavsett är det ju illa att de sköter sitt arbete på detta sätt.

05 juni, 2006 10:05  

Skicka en kommentar

<< Home