25 maj 2006

Frågor

(Jag använder så neutrala exempel som möjligt så det låter lite små löjligt).

Jag har uppgifter och material som jag har fått adresserat till mig.
Som undertecknade hotbrev till namngivna personer. Jag har texter med ”hets mot folkgrupp” som är undertecknande med adressatens namn och telefonnummer. (Krånglig mening, ursäkta). Man kan lätt söka upp avsändaren i och med att idioter kan vara väldiga klantarslen.
Får jag lagligen lämna ut det i bloggen?
Alltså scanna in original av diverse handlingar?
Hur är det med filminspelningar?
Om jag citerar, hur mycket får jag citera och citerar jag då måste jag ju tala om vem det är, eller hur, även om personen absolut inte vill att det kommer fram?
För citat är väl alltid lagliga?
(Visst får man exempel skriva en bok och lämna ut dessa uppgifter? Eller om man är skyddad bakom press av något slag i alla fall expressen, hehe…)
Och om det är en offentlig person får man väl skriva och säga vad som helst så länge det är sant hur vidrigt det än är?
Och när räknas någon som offentlig person, egentligen? Är en dokusåpa deltagare, gammal eller ny offentlig?

Jag har nämnt hämnd.
Jag har den perfekta iskalla hämnd som finns, redo att serveras. Kommer den i bokform döper jag den kanske till något så originellt som ”i huvudet på en manipulativ förtryckande våldtäktsman med dubbelt dubbel liv som verkar inom ”_____sektorn”.
Jag måste bara vara beredd att fly landet och det är jag inte.
Jag skall inte servara något, jag vill bara ha svar på mina frågor.

Och Nej, polisen ville inte titta eller ha uppgifterna vid anmälan.

”Det låter sjukt, jag vet, men det är så de säger till mig. Att bli våldtagen och sedan få rättvisa är mycket slumpens spel.
Hamnar kvinnan med en gång hos ”rätt polis” som tar hennes historia på allvar och därtill får en åklagare som tänker få fast den skyldige även om det innebär mycket extra arbete, då kommer hennes fall med största sannolikhet att prövas i en rättsal.”

/ Flickan och skulden av Katarina Wennstam


Det här är ett inlägg jag söker komentarer i.

En sak till - är mina andra inlägg för långa för att ens orka titta på?

3 Comments:

Blogger bless said...

Jag skulle tro att du får lägga ut brev på bloggen, för om jag minns rätt förlorade väl Lundell i "Fittstims_fallet" och hans brev fick publiceras av andra i boken. Eller att kontentan var något sånt.

Om inte upphovsrättsinnehaveren har angett något annat får du citera hur mycket du vill och ange källa. De flesta saker som är gjorda för komersiellt bruk är skyddade. Den ideella upphovsrätten har alla som gör något automatiskt. Som att om någon citerar dina texter måste de ange dig som källa.

Läromedelsförlagen har haft avtal om hur mycket man får citera och kopiera litteratur med olika lärosäten och det är för att skydda författarnas inkomster.

Har inte den som gjort verket anget restrektioner är det fritt fram att citera hur mycket som helst.

Det är som jag har förstått upphovsrätten i alla fall.

Tusen tack för din värmande kommentar på min blogg.

Kram

Stora syster.

25 maj, 2006 11:22  
Blogger Det Mörka Hotet said...

Eventuellt lite tips:
http://www.javascript.nu/copy.shtml

Samuel

Nej, du skriver inte för långt; det är vi som inte har tid - kram på dig!

25 maj, 2006 22:41  
Blogger N said...

Hej, tackar för svaren, tyvärr kommmer jag inte så långt : /

Fastnade förrst i "Även ett vanligt brev anses uppnå en verkshöjd i Sverige"
...men det säger mig inte mycket...brev jag fått, även om de är skrivna av andra är väl ändå mina, rätt att göra vad jag vill med? Men den andra skapade verket.
Krångligt.

& så kom jag på mig själv med att om jag lämnar ut ex. brev till mig med avsändare här så lämnar jag ut mig med.

Funderar vidare...

29 maj, 2006 05:27  

Skicka en kommentar

<< Home