27 september 2006

Funderar

Det blir mindre ord här bland tankar om kärlek och lust just för att det händer så mycket märkligt på andra ställen i livet som kastar omkull och förvirrar. Jag känner mer och mer att jag kanske ”behöver bli hela mig” här i orden.
Om jag kan väva samman det jag finner skamfullt och svårt, det där svåra inom mig som jag inte vill att någon skall förknippa med mig, till den person jag är i nuet som har åsikter om valet, som har små skrattat en hel dag åt något hon vill dela med sig av, som skall resa på semester snart eller som funderar på ett stort steg/byte i livet.

På ett sätt känns det som en styrka om ”hela jag” kan synas, som ett slags test och se i fall ett integrerat jag håller eller faller samman? Jag funderar även på om det inte kan hjälpa mig ytterligare ett steg framåt, ett steg som kanske inte behövs men som ändå kanske för mig för alltid(?) sudda bort skammen av att det var någon Idiot som våldtog mig. Kanske kan det även sudda bort en liten liten bit av den delade skammen som lever hos så många andra för vad Idioter gjort mot dem? För det som hjälpt mig med att hantera skam har så mycket varit att det har funnits andra kvinnor som har kunnat visa sig och säga ”jag blev våldtagen” och på något sätt skrika genom ord och bild till mig att ”skulden är hans”. Det vill jag skicka vidare. Skicka skulden, skammen en bit mot vägen till helvetet.

På ett annat sätt känns det som att det är dags att gå vidare. Hej då med dåtiden (jag skriver om smärtsamma tankar dyker upp men inte mer). Men med mina ord här kom också era ord (bloggar) in i mitt liv och de vill jag inte vidare ifrån. Hos kommentarer hos er vill jag vara kvar som den ni lärt känna. ..Fan, jag har separations ångest.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad kan man göra annat än att upprepa Boyes: "Varför gör det ont när knoppar brista" och "varför tvekar droppen innan den faller från grenen". Det är alltid lite smärta med att lämna, till och med att lämna det obehagliga. Men det går över:) Och blir lättare för varje gång. Jag är väldigt glad för din skull, syster och hoppas att fler har inspirerats att gå vidare till ljus, lust och lycka av din fina blogg. Och jag skickar ett mejl som lite separations balsam:)Lev väl:)Kram

27 september, 2006 09:40  
Anonymous Anonym said...

Det finns en tid för allt och jag är glad att din tid av värme och innerlighet har kommit. Jag gläds med dig och önskar dig överdoser av det goda.

29 september, 2006 15:36  
Anonymous Anonym said...

Förstår så väl din separationsångest, har alltid haft svårt med separationer själv oavsett vilken art de är av.

Men var sak har sin tid och din tid att gå vidare är nu, önskar dig all lycka och glädje! Sköt om dig, stora kramar Fröken

04 oktober, 2006 16:08  
Blogger mfp said...

en gång skrev jag ett långt inlägg här men det gick inte att publicera.. och sen gick det som det gick.. irritationen som följde tvingade mig att köpa ett nytt tangentbord samt använda bandage en längre tid. nu är bandaget borta och jag kan säga:

:)

13 oktober, 2006 17:14  
Anonymous Anonym said...

En ego kommentar kommer här: Jag är verkligen glad för din skull! Du förjänar det här men du är saknad. Hoppas du tittar in i ibland iaf :)
Kramar!

20 oktober, 2006 00:03  
Blogger Eira said...

You go girl! Har själv liknade erfarenheter (även om det var tio år sedan sist jag blev utsatt) och det har visat sig sedan jag började våga berätta för mina vänner för några månader sedan att flertalet av mina tjejkompisar har upplevt liknande saker - även om det inte alltid gått så långt som till en fullbordad våldtäkt. Det säger ju mer om männen i fråga än vad det gör om oss - ALLA vi kan ju inte ha gjort fel! Modigt att våga blogga om en så jobbig sak! Jag vågar inte... Än...

21 oktober, 2006 00:10  
Anonymous Anonym said...

du skriver inte längre. saknar din inlägg :(

29 oktober, 2006 13:18  

Skicka en kommentar

<< Home