22 juli 2006

Olika relationstyper ~ Förvirring

Vet ni vad jag inte förstår?
Ser ni vad jag inte ser?

Förhållande kanske skulle kunna vara lite knepigt nu. Kan en älskare, eller mycket nära (intim) vän, vara en bra ide?
De borde ju finnas i fler sorter än vad det finns livspartners?..
Jag finner en nackdel med ovanstående och det är starka känslor som ”vill dela livet med”, ja om de känslorna uppstår med just den personen så blir det ganska jobbigt om den inte vill det samma. Så klart.
Men kommer man någonsin ifrån det?
Risken att en vill mer eller mindre än den andra?

Sedan är det en sak jag finner en sak farlig och det är om jag kan lite på mig själv eller inte? Jag har svårt att avgöra det är om det är destruktivt farligt för mig? Om jag kan lita så passa mycket på mig själv att jag inte trasslar till det för mig, om jag kan, kan ta vara sund mot mig själv?
Om jag kan ha en sund intim relation med någon som inte vill ha en längre intim för alltid relation? Klarar jag av det, känslomässigt? Gör jag? Eller inte?
Kan jag säga nej när jag inte vill? Är mina gränser stabila och trygga? Det är nog den största frågan, är jag stark nog att kunna säga ”nej”?

Jag längtar inte ihjäl mig efter tvåsamhet.
Jag längtar ihjäl mig efter att utforska, söka, finna, busa leva nära tillsammans med någon speciell. Jag vet inte om jag har behovet av att finna en människa som har alla speciella egenskaper jag önskar. Jag önskar, som sagt, men behovet av långvarigheten finns kanske inte?
Jag är uppriktigt sagt osäker.

Mest vill jag ju utforska. Hitta, leta, finna spännande nya outforskade upphetsande ”situationer”. Jag vill testa nu. Jag är otålig.
Som Bless skriver i komentarer till inlägget här nedan "Spit it out part II".
"Skönheten och orgasmerna, så var mina onaniorgasmer bättre tills jag träffade en man som väldigt väl visste vad han gjorde, och tyckte att det var väldigt kul. Innan honom var det mest som lite tilltagande kramp som släppte, med honom kom kunskap om g-punkt, a-område och jag fick orgasmer som jag svimmade av och det kom hur många som helst. Tillslut var jag utmattad mentalt, emotionellt och fysiskt och helt luftig och ren i kroppen. Inte en spänning av någon sort och alla lyckohormoner gjorde mig hög."

Jag vill. Liksom hallå, jag med.
Men varför denna otålighet? Varför denna brådska?
Vill jag rusa in i något nu stort ohanterbart nu för att skada mig? Eller är det sunt? Normal reaktion på att längta?

Även om det är önskan så vet jag inte hur mycket som är ”så skall det vara” och vad som skulle passa mig bäst? Vad passar mig? Kan man söka kelkompis att utforska med? Är inte de som söker tillfälligt sex (tillfälliga relationer) så där hela och vet vad de vill ha och bara ha det och inget mer? Inte som ”lära” andra…njuta? det vill man väll inte om man inte är i en längre "föralltid relation"? Eller, jag vet inte.
Kan jag finna, eller kan någon fina mig?

Motsägelsefullt, motstridigt nog, så har jag sedan efter dåtiden levt med olika nära relationer under samma tid. Jag kallar dem vänner. Jag kallar dem bekanta. Tillfälliga eller ej, endel finns kvar andra inte. De har vart som en vän och kelkompis i ett. Jag saknar det där med vän och kel i ett. De som fanns mer som vänner då det fanns pojkvänner under tiden. De som fanns så där ovillkorligt på ett obeskrivligt sätt. De utan svartsjuka, utan krav, utan något mer än "vi tycker om varann och vi är med varann nu". Jag saknar en kelig intim väninna. Så är det nog.

Relationer. Jag vet inte skillnaden, eller gör jag? Jag vet hur det borde se ut enligt normen. Jag vet alternativ, som jag upplevt utan reflektioner (de kommer nu). Det fanns ju en period då närhet, ömhet, (typiska parrelationsgrejer) var en naturlig del av mitt liv fast i många olika former, samtidigt. Jag saknar det. Jag tänkte inte ens på att jag hade det som det var. Det var okomplicerat och bara föll sig naturligt det där med närheten, den intima sorten.
Hur finner man det igen, hur finner man något som bara kom? Då fann jag ju aldrig, det bara fanns.

Som hon och jag. Vi hade pojkvänner, men de träffade vi sällan. Vi var mest med varann. Promenerade, reste, hade förtroliga samtal, skrev, handlade och lagade mat tillsammans. Sov i samma säng delade samma dusch. Dansade och kysste varann när vi var ute, hemma. Planerade och drömde om framtiden. Delade, vardag och närhet.
Intim vänskap.

Och varför sa aldrig våra pojkvänner något för? Visste de inte? Eller fanns de bara så därpå avstånd som, som något slags ”så skall det vara” för oss?


Vet ni vad jag inte förstår?
Ser ni vad jag inte ser?

Pic.

2 Comments:

Blogger bless said...

Lilla syster,
som jag tror och ser det hela är att det finns inget svar på alla dina frågor som är konstant. Alla och allt ändrar sig hela tiden. Det finns ingen relation som man kan ta för given. Vare sig hur den ska vara eller att den varar. Allt kan vara rätt och allt kan vara fel för dig. Det beror på hur du upplever situationen och vad du känner. Jag tror att varje gång är det bara du som vet var du står. Ibland kan man känna direkt ja eller nej, ibland tveksamhet, ibland ingenting, ibland att något är motbjudande och ibland allt på en och samma gång. Då får man välja på att avvakta eller vara beredd på att hoppa i galen tunnan. Min erfarenhet är att när man känner sig skör bör man avvakta och att även euforiska tillstånd kan vara sköra. Kanske är det så att du helt enkelt först ska glädjas över att du längtar efter intimitet, känna längtan och efter vem du längtar. Jag vet inte vad som är rätt eller lätt men var noga med att lyssna på dig själv, rusa absolut inte, träna på att känna och tänka samtidigt. Ett steg i taget och det kommer att bli ljuvt, syster;)

Och han som gav mig en erotisk revolution var en i högsta grad ansvarslös och hänsynslös på många sätt och blåste mig, men alla har något att ge. Jag betalade dyrt. Använd allt du kan och vet så slipper det kosta på och bara vara värme och glädje:)

Kram
Stora Syster

22 juli, 2006 07:55  
Blogger N said...

...om man ändå hade en hjärna som lyssnade på hjärtat, eller tvärtom så där enkelt och okomplicerat.
Är kanske bara rädd att lusten försvinner om jag inte rusar?
Bless, jag förstod att det var mycket annat som inte var bra, mer än inte bra, med just han. Undrar dystert om det finns nått helt bra för mig på riktigt med små steg?
Jo det är ju öva jag vill Bellman, men hur övar man med andra utan att vara utan att vara fel ute?

23 juli, 2006 12:07  

Skicka en kommentar

<< Home