17 mars 2006

Stop Rape

Expressen…tidningar…media…samhället…våldtagna…tolv år…vänta tre år på rättegång…
Jag klarar inte av att läsa eller höra allt om det som skrivs i media om de unga tjejerna som blir våldtagna, så jag kan inte helt säga att jag vet vad det handlar om när deras förövare går fria eller näst där intill. Jag tänker på dessa flickor och hoppas att de känner folkets stöd fast makten sviker. Jag hoppas de hittar det någonstans, stödet de har från så många.
Jag läste (boken, ni vet den där boken jag tjatat om – Bara för kvinnor) att det var viktigt, så avgörande hur man blev behandlad efteråt av familj, vänner och samhället för hur man skulle kunna komma vidare, hur man skulle kunna ha ett sexliv senare i livet. Det är så avgörande, det som händer efteråt. Jag hoppas, jag hoppas så mycket att de grejar det. Att det finns någon rättvisa, något hopp om framtiden. Att de flesta kommer vidare i livet, att de får ett bra stöd direkt efter en våldtäckt.

Jag har så många tankar, ord av värme att sänka till alla där ute som fått sitt liv förstört, en längre en kortare tid eller evighet p.g.a. av en eller flera jävla idioter.
Men alla värmande tankar dränks i hat och avsky. (Men egentligen bottnar det väl i en sorg).
Hat för att det är "vi" som inte bär skulden som får lida som får lida i tysthet som inte får någon att tala med, som inte får samhällets stöd, som inte får en bra start på vägen mot det vuxna (och sexuella livet). Hat för att behöva bära på en sådan hemsk hemlighet. Hemligheten, skulden gör det som redan hänt så många gånger svårare.
Avsky bara för att det finns män som våldtar, för att det händer, och händer om och om igen. Avsky för att han inte blir dömd.
Sorg för allt vad det förstör. Sorg för att sexuellövergrepp/våldtäkter är en skada på något som vi människor har ett primärt behov av. Trygghet, närhet, sexualitet.
Jag vill inte längre att mitt förflutna styr mitt nu. Men tänk, bara att skiva om något som sexualitet/sensualism på samma "sida" som våldtäkt känns förbannat fel. Det är ju två saker som absolut inte hör ihop. Ett ont ting, ett gott ting. Varandras motsatser men inte yin och yang där inte. Det känns fel fel fel att det har med varandra så strakt att göra.
Men hur gärna jag vill få det att inte höra ihop (inte handla om ex. samma kroppsdelar) så hör det ihop, för det är det onda har omintetgjort det goda.

Jag kan inte finna min sexlust om jag inte bearbetar det som skadade den.
Och tyvärr innebär det att kunna säga och skriva, erkänna för mig och för andra, jag blev våldtagen, sexuelltutnyttjad och jag vet att jag inte bar den aldra minsta skuld till det. Inte den aldra minsta skuld ligger på mig.
Men jag är ledsen.
Men jag är bitter.
Men jag är arg.
Men jag är besviken.


Jag har så mycket mer att skriva men det är för tungt just nu.
Nattens nyfunna länk är
http://www.rapeis.org/

2 Comments:

Blogger bless said...

Hjärtat, det är bra, skriv och säg allt tills det inte längre har någon makt över dig. För min del har jag efter att ha erkänt det som hände, sexuella övergrep och våldtäkter, traggat om det tills jag tröttnade. Det förlorade sin kraft. Jag pratade sönder det, precis som man kan prata sönder fina saker, kan man prata sönder hemskheter. De är som troll som spricker i solljuset. Men jag hade inte så bra ordning på vem jag pratade med och skulle nog rekomendera dig, och andra att söka och välja vilka man pratar med. I vissa städer har Kvinnojourer och dylikt grupper för utsatta där man kan tjata, gråta, förbanna och dela tankar med andra som har liknade erfarenheter. För mig hjälpte det, jag tröttnade på att vara bara ett offer, och började odla mina andra möjligheter. Jag är fortfarande ett offer för sexuella övergrepp, men jag är så oerhört mycket mer som jag identifierar mig med innan tanken på mig som offer kommer.

Du är på god väg, Nora. Det kommer att gå, och det kommer att gå bra. Det är inte rättvist att du ska behöva kämpa för din sexualitet men det är så det är, och du kommer att klara det bra.

17 mars, 2006 09:54  
Blogger N said...

Hej igen!
Jag blev lite orolig över detta "Men jag hade inte så bra ordning på vem jag pratade med och skulle nog rekomendera dig, och andra att söka och välja vilka man pratar med."
Här på nätet kan jag ju inte välja alls. Och nånstanns kanske mina ord alltid finns kvar även om jag endag inte behöver dem längre. *oro*
Men fast det tar emot ibland, fast en vanlig dagbok eller sluten grupp hade vart bättre så kanske detta kan hjälpa både mig och andra utan att stjälpa. Jag behöver tänka lite mer på det. Tack igen för dina ord!
Kram/N.

18 mars, 2006 03:13  

Skicka en kommentar

<< Home